Porady
Chcesz zapytać jaki garaż wybrać? Jak przygotować fundament lub jaką bramę w nim zamontować? Tu znajdziesz odpowiedzi na te i inne pytania.
Najczęściej zadawane pytania.
Jak można zamówić garaż ?
Garaże można zamówić telefonicznie, mailowo lub osobiście w punkcie obsługi klienta jednego z naszych pięciu autoryzowanych przedstawicieli regionalnych.
Co zawiera cena?
Cena jest ceną brutto i zawiera podatek VAT.
Kiedy płacę za garaż?
Po zaakceptowaniu przez klienta oferty podpisuje on umowę z dealerem, która zawiera uzgodnienia dotyczące zapłaty za wybrany garaż.
Jak długo czekam na zamówiony garaż?
Czas oczekiwania zależy od skomplikowania konstrukcji oraz od konieczności sprowadzenia właściwych bram czy napędów do nich od producentów. Maksymalny termin oczekiwania wynosi 6 tygodni.
Co powinienem przygotować przed montażem garażu?
sugerujemy naszym klientom upewnienie się we właściwym dla nich urzędzie miejskim lub gminnym czy wybrany przez siebie garaż będą mogli postawić korzystając jedynie ze zgłoszenia takiej chęci czy też konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę.
inwestor zobowiązany jest przygotować właściwy fundament pod zamawiany garaż. Proponujemy trzy warianty : jednolita płyta betonowa, fundament wieńcowy lub punktowy. Po zawarciu umowy przekazujemy klientowi bezpłatnie szkic takiego fundamentu wraz z opisem odpowiedniego betonu.
Czy na terenie budowy musi być prąd?
Ekipa montażowa zwykle jest wyposażona w agregat prądotwórczy, więc jest samowystarczalna w tym zakresie, choć istniejąca instalacja jest sporym ułatwieniem.
Ile trwa montaż garażu?
W zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji i wielkości zamawianego obiektu od kilku do kilkunastu godzin. W szczególnych przypadkach jeśli jest to zabudowa wielostanowiskowa nawet kilka dni.
Czy garaż jest tynkowany na miejscu montażu?
Nie, wszystkie elementy garażu są otynkowane w trakcie produkcji i jedynie połączenia poszczególnych części ścian są tynkowane po ich zmontowaniu jeśli warunki pogodowe na to pozwalają.
Kiedy dowiem się o montażu?
Odpowiednio wcześniej ustalamy z klientem telefonicznie bądź mailowo termin montażu.
Z jakich materiałów zbudowany jest taki garaż?
Szczegółowy opis techniczny garaży tynkowanych firmy AND znajduje się na naszej stronie konstrukcja. Każdy z elementów składowych naszych garaży jest ocynkowany co zwiększa jego odporność na korozję. Następnie pojedyncze kasety ścian zostają ze sobą łączone przez zaginanie i zgrzewanie tworząc samonośną konstrukcję ściany. Dalej następuje odtłuszczanie, gruntowanie i tynkowanie natryskowe. Kolejny etap to suszenie w wysokich temperaturach. Tak przygotowane elementy ścian transportowane są do klienta i montowane wraz z dachem i bramą.
Czy garaż jest mocowany do podłoża?
Tak, każdy garaż jest mocowany do podłoża specjalnymi kotwami i dlatego tak ważne dla nas jest właściwe przygotowanie podłoża oraz rozmieszczenie punktów kotwienia. W tym celu przekazujemy inwestorowi szkic rozmieszczenia tych punktów.
Czy dach wytrzyma napór śniegu?
Wszystkie nasze konstrukcje obliczone są statycznie na nacisk właściwy dla 3 strefy obciążenia śniegiem występującej praktycznie w każdej części Polski.
Jakie bramy są montowane do garażu i czy mają napęd?
Garaże firmy AND wyposażane są standardowo w bramy uchylne lub segmentowe dwóch wiodących producentów na rynku polskim tj. Hörmann i Wiśniowski. W niektórych przypadkach mogą być stosowane bramy innych producentów. Na życzenie klienta bramy mogą posiadać napęd elektryczny.
Czy montujecie w garażu okna i drzwi?
Tak, jeśli klient zamówi garaż wraz takimi elementami dodatkowymi, to zamontujemy je w miejscu wcześniej uzgodnionym.
Czy dajecie gwarancję?
Na nasze konstrukcje udzielamy 24 miesięcznej gwarancji.
Jaki garaż wybrać: murowany, drewniany czy blaszany otynkowany
Podstawową funkcją garaży jest ochrona. Ich konstrukcje powstają po to, aby umożliwić właścicielom pojazdów zabezpieczenie samochodów, motocykli, kładów, itp. przed szkodliwym oddziaływaniem na nie warunków pogodowych. Deszcz, śnieg, ale też długotrwała ekspozycja na słońce nie wpływają korzystnie na stan techniczny. Dzięki garażom karoseria jest w mniejszym stopniu narażona na korozję, ale też szereg podzespołów w aucie jest optymalnie chroniony przed niesprzyjającymi czynnikami atmosferycznymi. Decydując się na posadowienie na własnej działce takiego obiektu stanąć trzeba przed kolejną decyzją – jaki wybrać: murowany, drewniany czy blaszany otynkowany?
Garaż blaszany otynkowany
Ustawienie konstrukcji blaszanej wymaga przede wszystkim odpowiedniego przygotowania podłoża: płyty betonowej, fundamentu wieńcowego lub punktowego. Producent przekazuje zalecenia dotyczące wytrzymałości podłoża a inwestor we własnym zakresie dokonuje przygotowania terenu. Dużym atutem takiego rozwiązania jest możliwość ustawienia konstrukcji w ciągu jednego dnia. Jednocześnie jest to wybór ekonomiczny, który nie zrujnuje portfela i zapewni optymalną ochronę pojazdu.
Garaż murowany
Jest zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem, a w zależności od planowanych wymiarów może wymagać uzyskania pozwolenia na budowę. Ponadto zbudowanie takiego obiektu zajmuje więcej czasu niż ustawienie konstrukcji blaszanej czy drewnianej. Z drugiej strony jest to rozwiązanie najtrwalsze, najskuteczniej chroniące przed zmiennymi warunkami pogodowymi. Ponadto można zgrać ją w zakresie wyglądu niemal dokładnie z formą architektoniczną i kolorystyką domu.
Garaż drewniany
Z reguły tego rodzaju konstrukcje powstają na bazie iglastych gatunków drewna jak sosna lub świerk, które dobrze znoszą warunki atmosferyczne. Dodatkowo ściany z tego naturalnego materiału budowlanego są impregnowane, aby zwiększyć odporność na wilgoć, promienie słoneczne, itp. Nie są najtańszym rozwiązaniem, ale też ich postawienie trwa krócej niż obiektu murowanego.
Czym zamknąć garaż
Bramy uchylne
Jednym ze sprawdzonych sposobów na zamykanie garażu jest brama uchylna. Tego rodzaju mechanizmy cieszą się dużym zainteresowaniem z uwagi na atrakcyjne ceny oraz wysoką funkcjonalność. Ponadto są łatwo dostępne, a także cechuje je większa łatwość dostosowania rozmiarów do wielkości otworu wjazdowego.
Jak działają bramy uchylne?
Klasyczne modele posiadają bardzo prosty mechanizm działania. Otwieranie oraz zamykanie umożliwiają specjalne sprężyny odciążające, zamocowane w pakietach naciągów. Dzięki takiemu rozwiązaniu skrzydło nie opada gwałtownie i łatwiejsze jest jego uniesienie. To właśnie nieskomplikowane rozwiązania mechaniczne stanowią duży atut, a także wpływają na atrakcyjne ceny. Decydując się na taki model należy jednak pamiętać, że przed bramą uchylną musi znajdować się przestrzeń, umożliwiająca swobodne unoszenie skrzydła. Dlatego konieczny może być dłuższy podjazd.
Bramy uchylne – dlaczego warto?
Wspomniany prosty mechanizm otwierania i zamykania jest jedną z dużych zalet, które warto mieć na uwadze. Oznacza to nie tylko niższą cenę, ale także mniejszą awaryjność całego systemu. Proste mechanizmy również łatwiej konserwować oraz czyścić, dzięki czemu mogą być przez dłuższy czas eksploatowane, zachowując płynność pracy.
Ponadto możliwe jest dostosowanie wyglądu konstrukcji do fasady budynku. My proponujemy bramy uchylne takich producentów jak Hörmann oraz Wiśniowski, które posiadają szeroką ofertę produktów, zróżnicowaną pod kątem wzorów i kolorów, np. modele Hörmann mogą posiadać wypełnienie z litego drewna, zaś marka Wiśniowski oferuje wypełnienia o układzie pionowym, poziomym skośnym w jednym ze standardowych kolorów RAL.
Niektóre z modeli posiadają dodatkowe wyposażenie – w zależności od propozycji producenta. Wiśniowski oferuje między innymi możliwość umieszczenia ozdobnych aplikacji między panelami skrzydła, zaś Hörmann wprowadza uchwyty oraz przeszklenia. Możliwość tak perfekcyjnego dopasowania do wyglądu budynku z pewnością zaciekawi osoby, przywiązujące dużą wagę do estetyki.
Bramy segmentowe
Budując dom jednorodzinny coraz więcej osób decyduje się na garaż wolnostojący. Pozwala to na zmniejszenie kosztów budowy całego obiektu, a dodatkowo nie trzeba go ogrzewać, a ryzyko przedostania się spalin do części mieszkalnej jest bardzo niskie. Jednym z ważniejszych elementów każdego garażu są bramy. Segmentowe to jeden z ich rodzajów, które są znane również pod pojęciem sekcyjnych. Ten rodzaj zamknięcia garażu jest bardzo wygodny i polecany zwłaszcza tam, gdzie jest mało miejsca. Fakt, iż nie wymagają one dużo miejsca na otwarcie sprawia, że są bardzo szczelne i sprawdzają się w przypadku, gdy garaż wychodzi bezpośrednio na ulicę. Dostępne w obecnych czasach innowacyjne rozwiązania pozwalają zamontować w bramach segmentowych automatykę, która pozwala na jeszcze wygodniejsze ich otwieranie i zamykanie przy pomocy pilota lub smartfona. Cały proces montażu jest bardzo szybki i bezproblemowy, a otwieranie garażu jest możliwe dzięki rolkom i prowadnicy, która najczęściej znajduje się na suficie lub na ścianach garażu.
Bramy rozwierne
Posiadając samochód osobowy warto mieć jak najbliżej miejsca zamieszkania pomieszczenie, w którym możemy go przechowywać i chronić przed kradzieżą czy działaniem czynników atmosferycznych. Szukając odpowiedniego systemu otworowego, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak wymiary garażu, wielkość posesji czy ilość miejsca na otwarcie skrzydła. Wśród popularnych rozwiązań znajdują się bramy rozwierne. Swoją budową przypominają one drzwi, bowiem skrzydła otwierają się na boki. Decydując się na takie rozwiązanie, należy mieć bardzo wiele miejsca by otworzyć garaż.
Dostępne w naszym asortymencie dwuskrzydłowe bramy rozwierne to połączenie tradycji i nowoczesności. Skrzydła posiadają ogromne walory estetyczne dla posesji, a znaczny wybór kolorów czy wzorów sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Ponadto takie systemy do garaży wykonywane są z wysokiej jakości materiałów, dzięki czemu zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Jest to także klasyczna alternatywa dla innych systemów, uchylnych, segmentowych czy rolowanych.
Jak dobrać wymiar garażu
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na wymagania przepisów prawa, które mogą determinować wielkość konstrukcji. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, garaż powinien mieć co najmniej 2,2 m wysokości w świetle konstrukcji i do spodu przewodów oraz urządzeń instalacyjnych 2 m. Ponadto musi uwzględniać wjazdy bądź wrota garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle. Mając to na względzie należy także odpowiednio dobrać parametry pod kątem indywidualnych preferencji i sposobu użytkowania – warto bowiem rozważyć czy w garażu będzie przechowywany tylko samochód, czy także motocykl.
Praktyczne wskazówki
Należy postępować według poniższego schematu, aby zapewnić odpowiednie wymiary obiektu. Wobec tego zalecane jest dokonanie pomiarów długości pojazdu (z uwzględnieniem haka holowniczego), szerokości pojazdu (z uwzględnieniem lusterek oraz przy otwartych drzwiach z obu stron auta), wysokości samochodu.
Proponujemy następujące rozwiązania dostępne w naszym asortymencie:
Najmniejszy wariant obiektu przez nas proponowanego ma długość 5020 mm i szerokość 2900 mm. Takie wymiary pozwalają na swobodne zaparkowanie przy ścianie pojazdu o niedużych gabarytach. Ten wariant jest ekonomiczną propozycją, a przy tym umożliwia w pełni funkcjonalne użytkowanie przestrzeni.
Większym rozwiązaniem, które proponujemy naszym klientom jest garaż o standardowym układzie. Pozwala na swobodne otwieranie drzwi auta po obu stronach. Oferowana przez nas konstrukcja ma wymiary o długości 5020 mm i min. 3500 mm szerokości. Aby zapewnić kierowcy oraz pasażerowi bezproblemowe otwierane drzwi auta, należy doliczyć co najmniej 1m do szerokości auta.
Trzecim proponowanym przez nas wariantem wymiarowym jest oferta, która gwarantuje swobodne obejście pojazdu dookoła i pozwala bez trudności otwierać drzwi po obydwu stronach auta. Aby osiągnąć ten efekt polecamy dodać minimum po 1 metr do całkowitej długości i szerokości auta.
Przygotowaliśmy również propozycję dla osób, które chcą wykorzystać garaż również do parkowania swoich jednośladów. Wystarczy do długości i szerokości auta dodać po 2 metry, aby uzyskać przestrzeń umożliwiającą także zaparkowanie motocykla.
Jak przygotować właściwe podłoże
Dobór podłoża
Chcemy uzyskać maksymalne bezpieczeństwo użytkowania garaży, dlatego konieczne jest odpowiednie przygotowanie podłoża. Pragnąc zapewnić jak najlepsze rozwiązania dla posadawianych przez naszą firmę obiektów inwestor powinien przygotować podłoże wybierając jeden z proponowanych wariantów.
Płyta betonowa – inaczej rozwiązanie to nazywa się wylewką betonową i stanowi jeden z bardzo popularnych oraz solidnych sposobów przygotowania podłoża pod garaż. Konieczne jest zastosowanie wylewki o odpowiedniej grubości (min. 15 – 20 cm grubości) i jej zazbrojenie. Należy ją nanieść na grunt, pozbawiony wcześniej warstwy urodzajnej ziemi. Mieszankę betonową wylewamy w taki sposób, aby zapewnić odpowiednią wysokość ponad powierzchnią ziemi.
Fundament punktowy – praktycznym i ekonomicznym rozwiązaniem na przygotowanie podłoża jest zastosowanie bloczków betonowych o wymiarach 30x30cm i zatopionych w grunt na 80-100cm. Rozmieścić je należy zgodnie ze schematem tak aby znalazły się w miejscu kotwienia ścian. Koniecznie należy odpowiednio wypoziomować punkty fundamentowe, aby zapewnić utrzymanie garażu w równej linii.
Fundament wieńcowy – dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie podłoża pod niemal cały obwód garażu. W tym celu należy wykonać ławę o szerokości 30cm, najlepiej wystającą na około 5 centymetrów z każdej strony poza linię obrysu obiektu. Jest to rozwiązanie odpowiednie dla osób, które nie chcą, aby na ich działce wykonana została wylewka pod garaż. Wypełnienie wewnętrzne mogą stanowić kostki betonowe lub płyty chodnikowe.
Zależy nam na tym, aby podjęte działania zakończyły się wykonaniem solidnego podłoża, odpornego na uszkodzenia mechaniczne oraz czynniki atmosferyczne. Chętnie pomożemy w doborze odpowiedniego rozwiązania do indywidualnych potrzeb.
Aspekty prawne
Biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy prawne budowa przydomowych garaży nie wymaga pozwolenia na budowę, ponieważ są to konstrukcje wolnostojące, nietrwale związane z podłożem i demontowalne. Nie oznacza to jednak całkowitej dowolności, ponieważ konieczne jest dokonanie zgłoszenia we właściwym Urzędzie Miasta lub Gminy.
Należy mieć na uwadze przepisy lokalne (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jeżeli taki istnieje dla danego obszaru) oraz warunki techniczne, które dotyczą ogólnych reguł m.in. określonej odległości budynków od granic działki. Na podstawie tych wskazań oraz mając na uwadze powierzchnię i kubaturę obiektu, powierzchnię obiektu w stosunku do działki, sposób przygotowania podłoża, decyzję podejmuje Urząd Miasta lub Gmin – warto jednak uprzednio zorientować się w tym temacie, ponieważ nie we wszystkich urzędach wymagany jest wniosek o określenie warunków zabudowy.
Praktyczne informacje
Do zgłoszenia wymagane są następujące dokumenty:
Wniosek (Wydział Architektury)
Mapy (Wydział Geodezyjny)
Opis obiektu (Producent)
Czas przygotowania: 14 dni
Wydanie decyzji: ok. 30 dni
Ponadto w kwestii zgłoszenia przedstawiamy także warunki:
sposób przygotowania podłoża: płyta betonowa do 0,2m lub kostka brukowa
obiekty zgłoszone jako pomieszczenia gospodarcze, zaplecza gospodarcze, wiaty, magazynki nietrwale związane z podłożem, pow. 35 mkw na każde 500 mkw działki
Do pozwolenia na budowę wymagane są następujące dokumenty:
Wniosek „Określenie warunków zabudowy”
Wniosek „Pozwolenie na budowę”
Mapy (Wydział Geodezyjny oraz geodeta)
Opis obiektu (Producent)
Projekt w 4 egzemplarzach (Projektant)
Książka budowy (Kierownik Budowy)
Czas przygotowania: 14 dni
Wydanie decyzji: o. 60-90 dni
Ponadto należy pamiętać, że garaż wolno stojący przy domu jednorodzinnym może być wybudowany:
4 metry od granicy działki, jeśli konstrukcja jest zwrócona ku niej ścianą z oknem albo drzwiami;
3 metry od granicy działki, jeżeli nie ma otworów w tej ścianie;
minimum 1,5 metra od granicy działki albo bezpośrednio przy niej, jeżeli pozwalają na to przepisy planu miejscowego bądź jeżeli działka jest węższa niż 16 metrów, albo długość planowanej konstrukcji nie będzie przekraczała 6,5 metrów, a wysokość 3 metrów.